Kategoriat
Uncategorized

Kipujen maailmassa

Päivää

Alotetaan tämä kirjotus näin päivällä kun on sellanen olo, että pitää kirjottaa tuntemuksensa. Aamu oli jo ylös noustessa niin paska kuin se vain voi olla. Selässä poltto ja jomotus oli taas sellaista, että tietää mihin koskee.
Kaikesta huolimatta lähdin töihin aikaseen aamulla kun Sarilla oli aamuvuoro. Menin toimistolle ja koitin tehdä hommia aamusta mutta ei siitä oikein mittään tullu kun ei pystyny olemaan paikallaan. Puoli seittemän olin töissä ja yhdeksältä laitoin kamat kasaan ja lähdin kotiin. Tänään olis ollu perhekahvilan kuvaukset mutta ei minusta ollu kuvaajaksi kun hyvä, että pystyssä pysy.
Niin lähdin kotiin ja kotona kipulääke ja sohvalle oottelemaan mitä tapahtuu. Pienet tirsat sain otettua ja olo pikkusen on helepottunu mutta vieläkin koskee aika kovaa.

Ei siinä, että yhteen paikaan koskisi mutta nyt kun taas koskee kahteen paikaan samaan aikaan, niin se rassaa ja kovaa. Polvet ja varsinkin vasen polvi on kanssa kuin tulessa ja jokainen askel tuntuu inhottavalle.

Kyllä taas on sellanen fiilis, että onko tätä pakko olla koko ajan ja jatkuvasti ? Eikö voisi jo helpottaa pitemmäksi aikaa ? Miltähän tuntuisi olla viikko kivuttomana…… tai edes yksi päivä.

Miltä se tuntuu kun koskee?
Se tuntuu siltä, että selkä on tulessa ja samaan aikaan joku vääntelee naskalilla tai jollain muulla terävällä esineellä sisuksissa. Se on raastavaa ja kun tullee kipukouristus, niin sillon lamaantuu joka paikka hetkeksi ja hiki tulee samassa sekunnissa otsalle. Hampaat painuu yhteen ja koko kroppa jännittyy jokaista lihasta myöten. Jos joskus on koskenu hampaaseen tai korvaan niin kertokaa se sadalla ! Kipu mennee usein myös niin, että alkaa yököttämään muutaman kerran olen  oksentanu.

On sanonta, että kaikkeen tottuu jopa selkäsaunaan kun sitä tarpeeksi saa mutta tähän helevettiin ei totu koskaan. Kipukynnys on varmasti kasvanu tämän aikana mutta hermokipu kun tullee kovaksi siihen ei totu, en ainakaan minä.
Liikkeelle lähtö on yhtä helvettiä ja jokainen askel tuntuu kuin pää repeäisi tai räjähtäs. Naama irvistyksessä väkisin jalkaa toisen eteen vaikka kuinka koskis. Pakko vaan on päästävä liikkeelle jotta vähänhelepottas. Paikallaa olo on pahinta mitä voi olla sillo kun koskee kovaa. Paikallaan ollessa vasen jalka on tulessa ja sekin on sellaisessa tilassa, että tuntuis räjähtävän. 

Öisin tämä kaikki on yleensä läsnä parhaiten. Nyt olen viime aikoina sentään voinu olla sängyssä mutta aina ei ole ollu niinkään. On ollu pakko vaan olla ylhäällä vaikka kuinka väsyttäs. Ei ole muuta keinoa. Silloin on ollu monta asiaa mielessä eikä kaikki ajatukset ole ollu mitenkään kauniita ajatuksia. Se on yhtä helvettiä !
Muu perhe nukkuu ja on myös oltava hissukseen, että edes muuta saa nukkua. Aika yksinäisiä öitä ja erittäin pitkiä öitä on mahtunu eloon.

Ei missään tapauksessa ole muiden vika se, että minua toisinaan ottaa huolella kupoliin ihmiset jotka valittavat millon mistäkin naarmusta sormessa tai että ei nukkunu kuin 6 h tai 9 h ! Tietenkin jokainen naarmu ja uni on henkilökohtainen ja kipu on varsinkin hyvin henkilökohtainen. Toinen kestää enemmän kuin toinen mutta silti.

Kipu säätelee minun elämääni todella paljon mutta olen yrittäny taistella sitä vastaan ja välillä olen jopa onnistunu selättämään sen mutta niin vain se on periksiantamaton ja saa välillä aikamoisen yliotteen minusta, niin kuin nyt.
Nyt olis helppo antaa periksi ja jäädä vaan olemaan. Paljoa ei positiivisyyttä ole näkyvissä nyt mutta eiköhän se sieltä taas pilkahduksina tule esille.
Yksi aivan upea tapa hoitaa kipua on lentopallo. Siellä kipu unohtuu hetkeksi. Siitäkin kyllä saaan tuta sitten illemmalla kotona kun kipu iskee mutta ainakin hetken verran olen saanu olla innoissani 🙂
Toinen mikä on hyvä juttu niin työpaikka. Siellä on pystyny välillä olemaan ilman, että kipu on eniten esillä. Toki vaikeetakin on ollut ja varmasti tullee olemaan (niin kuin tänään) mutta se on yksi asia mikä on loistavaa 🙂

Se mikä on todella ikävää tässä koko paletissa niin, oma perhe joutuu myös kärsimään tästä 🙁 Tämä vaikuttaa niin lapsiin kuin rakkaaseen vaimoon tosi paljon ja hekin joutuvat kärsimään minun mukana. Asiat ei tapahdu niin kuin ollaan suunniteltu kun ei pysty niin ei pysty ja silloin taas perhe kärsii. Liian paljon joudutaan luopumaan asioista minun takia. Onneksi muuten meillä on asiat kotona hyvin 🙂 En kestäisikään jos näin ei olisi enkä usko, että muidenkaan kestävän.

 

Kategoriat
Uncategorized

Saanu mittää aikaseksi

Iltaa !!!

Jaahas. Aamulla ylös seittemän aikaan ja yö meni taas miten meni eli normaalisti, pikkusen unta ja asennon vaihto. Aamula sen taas tunsi nahoissaan. Nykysin on lähes joka päivä niin, että kun kello on noin 10, alkaa tajuttoman suuri väsymys ja sillon on hyvä olla sänky lähellä, muuten nukahtaa seisaaltaan. Tänään se kohtaus tuli noin puoli 11. Sillon hävii kaikki voimat ! Ainut mitä on tehtävä niin mennä säkyyn.
Jonkun aikaa siinä, noin tunti ja homma taas luistaa. Väsymystä on muutenkin ollu nyt liikkeellä 🙁
Tämä loma on ollut muuten loistavaa aikaa olla. Olen nauttinu olemisesta ja kiireettömyydestä paljon.

Pikkusen olen pystyny tekemään kotonakin hommia esim. se klapikone 🙂 Nyt sen taas ymmärtää miksi lomat on olemassa 🙂
Huomenna arki palaa taas ja aika mukava on päästä edittiin tekemään loppuun ne jotka olen alottanu.
Pitkään mietin, että lähden fillarilla mutta se ajatus on kariutunu nyt illalla kun on alkanu pakottaa. Olishan se mukava jos pystys alottamaan fillaroinnin nyt niin kesällä olis hyvässä kunnossa.

Tänään illalla oli telkkarissa paras dokkari mitä oen koskaan kattonu. Dokkari oli Kuningas Jari Litmasesta !!! Täytyy sanoa, että  kunnioitan häntä urheilijana paljon mutta, tämän dokkarin jälkeen kunnioituksni on niin iso etten voi sitä kirjaimin kertoa. Todella suurta.
Jari on esimerkki nuorille mitä parhain niin urheilijana kuin ihmisenä. Toisin kuin Matti Nykänen. Nykäsen fanitusta olen aina ihmetelly ja tulen ihmettelemään. Hänkö on nuorille hieno esimerkki ? Ei minusta !

Jari Litmasesta kertova dokumentti voisi olla kansallisvelvollisuus katsoa se. Kuningas on kuningas 🙂 RESPECT !

Ilta on menny vaan löhöillessä sohvalla ja katellessa livescoresta lentopallo. Kaksi ottelua oli ja Tiikerit voitti jo kolmannen kerran VaLePan  ja Hurrikaani voitti Sampon tänään. VaLePalla on nyt totiset paikat. Käy nniin kuin Jokereille eli runkosarjan voittaja putoo ekana pihalle !!! Tiikerit on pelannu varmasti ja kovaa. VaLePa puolestaan on liikaa Olli Kunnarin varassa. Sampolla ei nyt ihan noin kova tilanne ole. Hurrikaani johtaa nyt 2-1 otteluita ja kaksi seuraavaa peliä on Loimaalla, joten tiukkaa tullee olemaan Sampollakin.

Tänään oli ilta aika levon täytteinen mutta pikkusen tylsä. Huomenna töihin niin saa muuta ajateltavaa 🙂

Öitä.

Kategoriat
Uncategorized

Klapikone ja loma jatkuu….

Terve!!!

Voihan kellon siirto tai tarkemmin ajan siirto. En vaan ole ymmärtäny sitä enkä varmaankaan tule ymmärtämään koskaan. Siitä on selkeet tutkimukset, että se aiheuttaa jopa sydänkohtauksia ihmisille ja se vaan jatkuu. Muistaakseni Venäjä on jo luopunu moisesta ajan siirrosta ja toivottavasti suomikin muuttaa mielensä tuon suhteen.

Ihmettelen myös miten eilen nukahdin vaikka olin ottanu  kahdet päikkärit ja kun menin illalla sänkyyni, niin nukahdin vähäksi aikaa. Vähäksi aikaa siksi, että selkään alkoi koske paljon ja ei auttanu muu kuin nousta hakemaan lääkettä. Särky alkoi jo heti mennessä sänkyyn mutta sillon en jaksanu hakea vaan loikoilin ja nukahdin 🙂

Aamulla ”entiseen aikaan” avasin silmät viiden maissa ja kuudelta nousin ylös kokonaan. Lääke vielä naamaan ja sen jälkeen oikein makoisa espresso. Sari puolestaan nousi vanhaa aikaa puoli kahdeksan ja heti alettiin touhuta ja leipoa kun oli vieraita tulossa. Saatiin tuotreet pullat ja ruokana kanaa parissa eri muodossa ja valinnassa oli vielä kasvispihvit. (EN SYÖNY KASVISPIHVEJÄ) 🙂

Vieraat tuli klo 12 ja vierailu alotettiin kahvila ja tuoreilla rahkapullilla 😀 NAM!!!! Sen jälkeen päästiin asiaan eli vieraat toi tullessaan meille klapikoneeseen maton kuljettimeen 🙂 Ihan tavallista mattoa se ei ollu vaan Hornettien laskeutuessa kiitoradalle laitetaan vahvaa kumiseosmattoa ja tätä on nyt meillä ! Matto on todella vahvaa ja takaan, että se kestää ikuisesti näissä käytöissä 🙂

Jussin kanssa kaivettiin klapikone ylös hangesta ja laitettiin se kiinni traktoriin ja ei kun kokeilemaan !!!! Miten ollakkaan se toimi tosi hyvin ja pakkohan se oli kokeilla parilla rangalla miten se toimii ja hyvin se toimi. Kyllä taas riemu repesi kun vempain toimi 😀 😀 😀  Ilo oli ylimmillään sillä tuota konetta meillä tarvitaan enemmän kuin paljon 🙂 Vielä on asennettava matto paikalleen ja vielä on tehtävä sellanen perus huolto sille jotta sillä voi painaa huoletta menemään 🙂 Hieno vehje ja kiitos paljon vieraille !

Vieraat lähti kottiinsa vaikka oltais pidetty yötäkin mutta myöhemmin sitten. Heti perään vein Jussin kotiinsa kylille ja samalla meiltä lähti toinen kissa eli Ossi Jussin luokse asumaan. Ossi joutui muuttamaan kahdestakin syystä. Ensiksi se kävi toisen (Elmon) kimppuun jatkuvasti ja toiseksi Jussi sai kaverin kämpilleen 🙂 Katotaan miten käy, tulleeko katti takas.

Tarulle tuli kaveri yöksi ja me ollaan vaan oltu eikä saatu ennää mittää aikaseksi mutta eipä oo tarvinnukkaan saaha. On mukava ollu vaan olla ja tehtiinhän me tänään paljonkin kaikkee mukavata 😀

Mukava päivä oli tämäkin päivä ja hienoa, että klapikone saadaan käyttöön 😀 Rankoja ei ole paljon mutta niitä on paljon pystyssä, joten jollain tavalla niitä olis saatava nurin. Yritän ainakin pikkusen saada itte kaadettua niitä. Jos ei tuu mittää nii ei sitten tuu ja ne kaataa joku muu.

Nyt kun vielä jaksaa kattoa 10 uutiset niin on valmis painumaan sänkyyn. Toivottavasti unta riittä mahdollisimman pitkään. Aamulla taas saa vaan olla kun on pyhäpäivä. Nautitaan näistä hetkistä ja vapaista niin paljon , että riittää 🙂

ps. Aamullapakkasta -20 ja iltapäivällä +19 😀

Hyvää yötä.